Monday 8 February 2016

KESIMPULAN

                    KESIMPULAN


      Negara sudah mempunyai banyak peruntukan undang-undang berkenaan alam sekitar yang jika dikuatkuasakan sepenuhnya mampu menangani masalah alam sekitar yang akan timbul kini. Namum penguatkuasaa sepenuhnya belum dijalankan kerana pelbagai kelemahan dan kekangan yang ada. Dalam hal ini, kerajaan perlu mengambil kira faktor ini dan bukannya menggubal dan meluluskan undang-undang alam sekitar yang baru.

    Selain itu, pihak swasta dan orang ramai juga perlu memainkan lebih peranan dalam meringankan beban kerajaan dan tidak mengharapkan kerajaan semata-mata menangani isu-isu alam sekitar yang timbul. Penyelesaiannya masalah alam sekitar secara bukan perundangan seperti melalui pendidikan formal dan tidak formal perlu dipergiatkan lagi.

    Pelan penbangunan negara dan pengkalan alam sekitar negara sebenarnya merujuk ke arah yang betul seperti yang dinyatakan dalam rancangan malaysia ketiga hingga kesembilan. Mengejar kekayaan materialistik sekarang merupakan trend kehidupan orang ramai tanpa mengambil kira pambangunan alam sekitar tetapi apakah nilai harta benda itu kelak yang tinggi untuk nikmati alam sekitar itu sendiri sepatutnya percuma sahaja. Adalah diharapkan mereka yang berpendidikan tinggi juga sedar dan menjadi kepentingan alam sekitar dan pembangunan terancang semua.




           SEKIAN, TERIMA KASIH !!

No comments:

Post a Comment